image (7).png
image (8).png

בלוגים חדשים

הסדרה של קורקינטים שיתופיים גם בסיאטל

Design Sketch Desktop

חלקיקי זיהום אוויר קשורים לסרטן המוח לראשונה

Design Sketch Desktop

בסינגפור, תוכנית טרייד-אין של קורקינטים חשמליים במימון ממשלתי בהיקף $7 מיליון

Design Sketch Desktop

הצעות לשיפורים בממשק אופניים-רכבת

Design Sketch Desktop

אז איך מייצרים שבילי אופניים ברחובות קיימים?


הנסיון מלמד שעיריות מתקשות לייצר שבילי אופניים חדשים. בפועל, מדי שנה נוספים קילומטרים בודדים של שבילי אופניים עירוניים. הם לרוב לא רציפים, ובדרך כלל מובילים משום מקום לשום מקום.

אז נכון, בשכונות חדשות בפארקים וגינות, מצליחים להטמיע, לפעמים, בתכנון שבילי אופניים ולעיתים התכנון אפילו מתממש.

ברחובות קיימים המשמעות של הכנסת שביל אופניים דו סיטרי לחתך הרחוב (2.5 מ' לפחות) היא ויתור על מקומות חניה או נתיבים לרכבים ולכך עלולה להיות התנגדות ציבורית.

נציגי הרשות, מתכננים עובדי עירייה ונבחרי ציבור, נמנעים מלהציע שבילי אופניים בשל חשש מהתנגדות ציבור הנהגים ובכך בכך מקריבים את בטיחות רוכבי האופניים והולכי הרגל, שלרוב אינם מאוגדים וקולם אינו נשמע, משסים את שתי האוכלוסיות המוחלשות האלו, האחת בשניה ופוגעים באינטרס הציבורי.


כדי להתמודד עם הקושי של העירייות, אנחנו, בישראל בשביל אופניים מנסים לזהות את הפירות הנמוכים ההזדמנויות הניתנות למימוש באופן מיידי, בעלות של פחית צבע ומברשת: הרחובות בהם אפשר לייצר פתרון לרוכבים, שאינו כרוך בויתור על חניות או נתיבים.


הפתרונות עשויים לצוץ אם בסל הכלים של המתכננים יהיו לא רק שבילי אופניים דו סטריים, אלא גם שבילי אופניים ונתיבים חד סיטריים. אמנם רוחב שני שבילים/נתיבים חד סיטריים גדול יותר מרוחב של שביל דו סיטרי אחד, אך היכולת להכניס אחד מהם לחתך הרחוב, מאפשרת גמישות למתכננים.

את הפתרון לכיוון הנגדי, אפשר לנסות לייצר ברחוב המקביל.


מצורפות מספר דוגמאות לרחובות שכאלה. מוזמנים להעביר הצעות לרחובות שיש להם פוטנציאל לישום גם בעיר שלכם ל office@bike.org.il



ברחובות חד סיטריים, קצרים בהם נפח התנועה נמוך, מהירות המכוניות איטית. הרכיבה על הכביש, בטוחה. אין צורך בשביל מופרד ואפשר להסתפק בהטבעת שבלונה על הכביש, שמעבירה מסר ברור לנהגים: יש תנועה על הכביש של רוכבים. אין לנסוע מהר.


רחוב גאולה בתל אביב. רחוב חד סיטרי. קיים נתיב אופניים ירוק בין המכוניות החונות למכוניות הנוסעות . אין הפרדה פיסית בין הרכבים הנוסעים לאופניים אבל ההפרדה הויזואלית "עושה סדר" והרוכבים והנהגים יודעים מה מקומם.


רחוב משה דיין בתל אביב. קיים שביל חד סיטרי בכל צד של הרחוב. הרוחבים מוגנים מתנועת הרכבים על ידי שורה של מכוניות חונות. קיים פרט של הפרדה, ברוחב 80 ס"מ המאפשר לפתוח את הדלתות של הרכבים החונים מבלי לפגוע ברוכב. שביל דומה לכיוון ההפוך, קיים בצידו השני של הרחוב.

רחוב שנקין בתל אביב. רחוב חד סיטרי. הרוכבים נוסעים על הכביש, עם כיוון התנועה, ועל הנתיב הירוק, נגד כיוון התנועה.

את מודל שנקין מציע עמרי ספרן ליישם ברחוב רופין בכפר סבא: הרוכבים נוסעים על הכביש, עם כיוון התנועה ועל הנתיב הירוק - נגד כיוון התנועה


רחוב בזל, תל אביב. מיקום חניות לצד המדרכות בצורה שתייצר סלאלום, תמתן את מהירות הרכבים ותהפוך את הכביש לבטוח יותר לרוכבים.




קטגוריות: שבילי אופניים

1.1.2019